Herman

Mamma och Bosse var här för ett par timmar sedan och då fick jag min del av Herman-degen som mamma har haft nu i nio dagar... Och eftersom jag fick den så sent och bara kan sköta om den i en dag ska jag behålla en av de fyra själv... Alltså Herman är en "kedjedeg", en surdeg som man rör om i och matar i tio dagar, sedan gräddar man den som en sockerkaka. Nu har jag tre degar kvar om det är någon som vill ha en, annars blir det ju alltid mer kaka till mig som jag kan bjuda på :)


Bara Tupperwareburkar haha... Glasburken ska jag ge till Roberts mamma. Säg till om ni vill ha en!


Detta är instruktionerna för den:

Hej!

Jag heter Herman och är en naturlig surdegskaka och jag vill stå på diskbänken i 10 dagar UTAN lock! Absolut INTE i kylen. Åker du bort måste jag ”passas” eller åka med. Slutar jag att bubbla har jag dött L

Dag 1: Du får mig och rör om mig på kvällen.

Dag 2: Rör om mig 2-4 gånger per dag.

Dag 3: Rör om mig 2-4 gånger per dag.

Dag 4: Jag är hungrig! Behöver matas med 2 dl mjölk, 2 dl vetemjöl och 2,5 dl socker.

Dag 5: Rör 2-4 gånger.

Dag 6: Rör 2-4 gånger.

Dag 7: Rör 2-4 gånger.

Dag 8: Rör 2-4 gånger.

Dag 9: Nu vill jag äta samma som förra gången. Sen delar du mig i 5 lika stora delar och 4 stycken ger du bort till nära och kära.

Dag 10: Hungrig! Nu vill jag äta:

·         3 ägg

·         2,5 dl socker

·         1,5 dl matolja

·         3 tsk bakpulver

·         3,3 dl vetemjöl

·         1 tsk salt

·         2 tsk kanel

·         100 g hackade nötter

·         100 g mörk choklad

·         2 stycken skalade och rivna äpplen

Blanda ihop allt som en sockerkaka och grädda i en STOR smörad och ”bröad” form. Tänk på att jag sväller en hel del.

175⁰C i 45 minuter, nedre delen av ugnen!

Sedan är det bara att njuta! J

Kommentarer
Christina

inte bara tupperware, väldigt snygg slickepott

2010-07-05 19:24:11
sara

svar: du får köpa dig en assistent. min är inte så dyr men fungerar superbra. :)



kramis

2010-07-07 13:06:05
URL: http://smuls.blogg.se/
Trixie

herregud sånt jobb för en sketen kaka? haha ;)

2010-07-07 17:04:58
URL: http://triix.blogg.se/
Matilda

haha, en sån kaka hade jag en gång. så jävla äckligt! den stank skit! men vet inte om det var riktigt samma ingredienser :P



nej, jag tror inte att vi kommer ner nåt under festivalen tyvärr.. vi var nere en snabbis under landskronakarnevalen och hälsade på familjen och så typ. men jag ska nog ner nåt i augusti förhoppningsvis. hade varit kul med en dejt då om det passar.



var längesen jag var inne på din blogg nu känner jag, måste läsa vidare om allt som hänt :)



kram



2010-07-27 19:24:13
URL: http://matildasusanna.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: